Blijf rustig. Luister naar degene aan de lijn. Antwoord rustig. Hulp is onderweg.
- Zeg wie je nodig hebt: politie, brandweer of ambulance.
- Leg uit waar je bent. Als je 112NL gebruikt weet de hulpverlener in de meldkamer waar je bent.
- Luister goed naar de vragen en geef rustig en duidelijk antwoord.
Ook wanneer je beltegoed op is of je geen simkaart hebt kun je 112 bellen.
- Je kunt altijd 112 bellen met je vaste of mobiele telefoon.
- Alleen wanneer er een grote storing is, kun je 112 soms niet bellen.
- Grote storing? Kijk of je mobiel of je vaste telefoon toch nog werkt.
Kun je niet bellen, app dan. Download nu alvast de 112NL app op je mobiele telefoon. Dan ben je goed voorbereid als er iets is.
Via deze app kun je met een hulpverlener in de meldkamer chatten. Dit kan zijn als je slechthorend of doof bent, als er iemand in je huis is die jou niet mag horen of wanneer je in de natuur een beginnende natuurbrand ontdekt.
Sms’en mag alleen als je niet goed kunt spreken of horen. Hier moet je je eerst een keer voor aanmelden. Stuur dan een sms naar 112. Je krijgt een sms terug met de vraag je aanmelding te bevestigen. Dat doe je door de tekst ‘aanmelden akkoord’ te sms’en naar 112.
Je krijgt dan een bericht terug dat aanmelding gelukt is. Vanaf dat moment kun je altijd sms’en met de meldkamer. Je krijgt dan ook antwoord via sms.