Wanneer een mens in nood is bel je 112. We geven je voorbeelden van noodsituaties.
- Als iemands leven in gevaar is.
- Als iemand zich niet goed voelt.
- Bij een ongeluk.
- Als je een inbraak of diefstal ziet.
- Bij brand.
- Bij geweld of een moord.
- Bij een beroving of overval.
- Bij een ontvoering.
Wanneer een dier in nood is bel je 144 [Meldpunt Red een dier].
Wanneer je 112 belt, geef dan door:
- Wat de locatie van het noodgeval is;
- Welke hulpdienst er nodig lijkt te zijn: politie, brandweer of ambulance.
De medewerker van de centrale meldkamer in Driebergen verbindt je dan onmiddellijk door met de politie, brandweer of ambulancedienst in onze regio, Noord-Oost-Gelderland.
De betrokken partijen doen er alles aan om de bereikbaarheid van noodnummer 112 te garanderen, maar het kan onverhoopt voorkomen dat 112 tijdelijk onbereikbaar is. Bekijk op de website van de Rijksoverheid wat je kunt doen als 112 tijdelijk onbereikbaar is.
Iedereen kan de 112NL app gebruiken in noodgevallen. Je belt of chat dan met een hulpverlener. De app heeft een chatfunctie die het gesprek vertaalt in jouw taal. De app is ook handig voor bijvoorbeeld doven en slechthorenden.
Kun je niet bellen, app dan. Download nu alvast de 112NL app op je mobiele telefoon. Dan ben je goed voorbereid als er iets is.
Via deze app kun je met een hulpverlener in de meldkamer chatten. Dit kan zijn als je slechthorend of doof bent, als er iemand in je huis is die jou niet mag horen of wanneer je in de natuur een beginnende natuurbrand ontdekt.
Sms’en mag alleen als je niet goed kunt spreken of horen. Hier moet je je eerst een keer voor aanmelden. Stuur dan een sms naar 112. Je krijgt een sms terug met de vraag je aanmelding te bevestigen. Dat doe je door de tekst ‘aanmelden akkoord’ te sms’en naar 112.
Je krijgt dan een bericht terug dat aanmelding gelukt is. Vanaf dat moment kun je altijd sms’en met de meldkamer. Je krijgt dan ook antwoord via sms.
Download de 112NL app voor iOS of Android.