Overslaan en naar de inhoud gaan

Doet de GHOR aan informatiemanagement

Tijdens een inzet bewaart de GHOR het totaaloverzicht in de keten van geneeskundige hulpverleners die op dat moment actief is. Om deze rol goed te kunnen uitvoeren is informatiemanagement cruciaal. De GHOR verzamelt en analyseert informatie. Hiermee ontstaat snel een gezamenlijk beeld van wat er aan de hand is: een situatiebeeld.  

Hoe belangrijk is informatiemanagement

Informatie is een belangrijke basis voor de ononderbroken afstemming tussen verschillende geneeskundige hulpverleningsorganisaties. Partners die tijdens een crisis samenwerken krijgen van de GHOR informatie die zij op dat moment nodig hebben. Alles is gericht op het doelgericht hulpverlenen met de totale geneeskundige hulpverleningsketen.  

Voor wie is deze informatie uitwisseling belangrijk

samenwerking en coördinatie tussen partners in de acute en niet-acute zorg.


Nederland bestaat uit een groot netwerk van geneeskundige hulpverleners. Elke hulpverlener wordt tijdens een ramp of crisis ingezet voor het leveren van de eigen expertise. 

Hoe wordt deze informatie ingezet

In het geval van een grootschalig incident wordt snel geschakeld en kan gerekend worden op gerichte hulp vanuit verschillende netwerkpartners. Zo ontstaat de noodzakelijke samenhang. 

Dreigingen die tot ernstige verstoringen kunnen leiden voor de dienstverlening van zorgorganisaties of zelfs de zorgketen proberen we te voorkomen of tot een minimum te beperken. 

Netcentrisch werken

Netcentrisch werken is een manier van werken en informatie uitwisselen binnen een netwerk, waarbij alle deelnemers een gezamenlijk, actueel beeld van de situatie hebben. Tijdens een crisis gebruiken de crisisfunctionarissen van de GHOR de netcentrische werkwijze in het proces informatiemanagement. 

 

Bekijk de korte animatie met uitleg wat informatiemanagement is.

Voorbeeld informatiemanagement Corona

Tijdens de COVID-19-crisis was en is informatiemanagement een belangrijk thema. Met regionale dashboards worden regionale cijfers bijgehouden en uitgelegd. Informatiemanagement heeft een stevige plek in de regionale crisisstructuur corona. Ook wordt deze informatie gebruikt tijdens regionale bestuurlijke en operationele overleggen.   

Landelijk en regionaal beeld 
 
  • Sinds het begin van de COVID-crisis wordt de situatie in de regio gemonitord.
  • De GHOR stelt met een regionale uitvraag een beeld op van de druk op de zorg in de keten.
  • Door zorginstellingen worden capaciteitscijfers aangeleverd.
  • De verkregen informatie wordt met elkaar gecombineerd. Hierdoor ontstaat een goed beeld van de stand van zaken met betrekking tot continuïteit van zorg.
  • Dit geeft de mogelijkheid om vooruit te kijken en te anticiperen op zaken die we zien aankomen. 

Voorbeeld Opvang vluchtelingen uit Oekraïne

  • Sinds begin maart organiseren we in Noord- en Oost- Gelderland gemeentelijke opvanglocaties voor Oekraïense mensen die hun huis gedwongen moesten verlaten.
  • De GHOR is verantwoordelijk voor de geneeskundige kant van de opvang. We hebben snel geschakeld.
  • Met huisartsenposten is de eerste medische opvang georganiseerd.
  • Beschikbare informatie delen we via het landelijk crisismanagement systeem.
  • Hierdoor zijn en blijven huisartsen op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen.
  • Eventuele knelpunten worden inzichtelijk en er kan snel geschakeld worden met alle betrokkenen in het geneeskundig netwerk om hierop te anticiperen.
Terug naar boven