FacebookTwitterLinkedin

Voorbeelden social media

Binnen de VNOG loopt een campagne om collega's te wijzen op berichtgeving op social media. Hier vind je casussen/voorbeelden. Hoe het wel moet maar ook hoe het níet moet.

Voorbeeld 4:
Tone of voice

poster 4e cartoon v2 alleen cartoon vReageer nooit impulsief op berichten, ook al is de kritiek van je volger op Facebook of Twitter onterecht. Vraag je eerst af of je móet reageren op een bericht. En als je dat wel doet, zorg er dan voor dat je dit op een nette manier doet. Soms is het beter om niet te reageren. Onthoud daarom: opbouwend, respectvol, fatsoenlijk, goede tone of voice.
Want social media kunnen je maken én breken.

Voorbeeld 3:
Privacy

VeilighReg cartoon3 v1 DEFInteractie met de inwoners, dat is het doel van social media. Maar let er wel op wat anderen op jullie Twitter of Facebookpagina kunnen plaatsen. Zaken die de privacy van slachtoffers schenden, zoals leesbare nummerplaten en personen herkenbaar in beeld, horen niet thuis op deze pagina’s.

Bekijk daarom regelmatig de tijdlijn van jullie korpspagina. Zie je iets wat niet goed is, verwijder het bericht/de foto dan en meld de plaatser van het bericht dat we geen berichten/foto’s toestaan die de privacy van iemand schenden. Wil je als korps zelf een foto of filmpje plaatsen - van een THV uitruk bijvoorbeeld - zorg er dan ook voor dat slachtoffers niet in beeld gebracht worden en kentekenplaten niet leesbaar zijn. Plaatsen van dit bericht doe je NIET TIJDENS het incident!   

Voorbeeld 2:
Ongewenste reacties

VeilighReg-cartoon2-v1 LRNiet alleen de brandweer kan berichten plaatsen, ook volgers hebben deze mogelijkheid. Check daarom regelmatig je pagina. Er zijn figuren die er een sport van maken om de ene na de andere onzinnige vraag te stellen. Ongewenste reacties zijn bijvoorbeeld als er iemand gekwetst wordt, mensen die al een voorschot nemen op de mogelijke oorzaak van een brand of foto’s van incidenten waarop slachtoffers herkenbaar zijn.

Is er sprake van onwaarheden of onjuiste geruchten? Wat dan helpt is een bericht te versturen waarin het antwoord verstopt zit, zoals in het voorbeeld hierboven. Belangrijk bij jouw reactie:
1 Zorgvuldig en betrouwbaar
2 Open en eerlijk
3 Tijdig (snelheid is essentieel)
4 Respectvol

Voorbeeld 1:
'Selfies' 

1e cartoon DEFJe kunt erom lachen, maar in het echt gebeurt het vaker dan je denkt, ook in onze regio. Iedereen kent wel dé foto van een brandende boerderij met op de voorgrond brandweermensen die elkaar op de foto zetten. Het getuigt van weinig respect om vervolgens zo’n foto namens het korps op social media te delen met je volgers. We stimuleren als VNOG het gebruik van social media bij brandweerkorpsen, maar gebruik daarbij wel je verstand. 

'Fatsoen moet je doen'

Stel je bij iedere post op Facebook en Twitter af: zou ik de afgebeelde situatie zelf waarderen? En in dit geval: zou ik het zelf fijn vinden als brandweermensen mijn brandende woning zo zouden fotograferen? Is het antwoord nee, ga er dan vanuit dat dit ook voor andere mensen geldt. ‘Fatsoen moet je doen’ wordt weleens gezegd en dat gaat hier ook op!