FacebookTwitterLinkedin

Pitches Brandveilig Leven: Van kaartspel tot boer Hildebrand

Pitches 1Hoe kunnen we als brandweer inwoners bereiken met het thema Brandveilig leven? Maandagmiddag presenteerden twee studenten van Hogeschool Saxion hoe zij denken dat we Brandveilig leven op een innovatieve manier bij mensen onder de aandacht kunnen brengen.

Anneke Thijssen kwam met een kaartspel (7-99 jaar) voor ouders met jonge kinderen. Het spel werkt als volgt: de spelers krijgen allemaal zes kaarten waarmee zij spelenderwijs de uitgang moeten vinden in een woning. Met onder andere actiekaarten en vluchtroutekaarten moeten de spelers laten weten welke optie zij kiezen. Kortom zij moeten nadenken wat te doen, iets wat bij een incident van een beginnende woningbrand ook het geval is.


“Ik heb bewust een fysiek spel ontworpen en niet iets via internet”, zo geeft Anneke aan. “Je ziet de laatste tijd dat de ‘ouderwetse’ spellen steeds meer terugkomen in de huiskamers en daar heb ik op ingespeeld. En bovendien kunnen kinderen het spel meenemen als ze bijvoorbeeld bij hun opa en oma gaan logeren. Het is een nieuw spel waarbij ik twee bestaande spellen - Saboteur en De Betoverde Doolhof – heb gecombineerd.”
Deels heeft haar kaartspel ook nog een digitaal tintje. Spelers kunnen er bijvoorbeeld voor kiezen via hun smartphone een digitale zandlopers te laten lopen zodat er wat extra spanning in het spel komt. Een zelfde soort tijdsdruk als bij een incident waar de woning bijvoorbeeld vol rook staat, dan voel je de druk om weg te komen ook en speelt tijd een cruciale rol.

De andere pitch bestond uit de bijdrage van Erik Baalhuis. Hij heeft een Facebookpagina ontworpen met als titel ‘Het Brandweer’.  “Het spel is voor nuchtere mensen, het boerenvolk, de Tukkers uit mijn regio. Die denken ‘Ik heb nooit brand gehad, dus woar moak ik mien druk om”. Onderdeel van de bijdrage van Erik vormen de oudhollandse brandweertegeltjes. Kern van deze pitch is humor en het leuke, die voeren de boventoon. De Facebookpagina kan eventueel ook in andere dialecten gemaakt worden.

De VNOG gaat nu, eventueel samen met andere partners kijken of en hoe een van de ideeën kan worden gerealiseerd.

Aanleiding
Afgelopen zomer heeft de VNOG een afstudeeropdracht uitgezet om Brandveilig Leven innovatief te promoten, als vervolg / verdieping op de voorlichtingsfilmpjes die inmiddels zijn verschenen. Hogeschool Saxion is hier op ingesprongen, daar hadden ze net een opdrachtenpool opgezet voor het bedrijfsleven en er is een aantal studenten Kunst Beeld en Techniek enthousiast aan de slag gegaan met onze opdracht. Er is bewust geen strak kader meegegeven behalve dan aansluiting vinden bij onze doelgroepen (tienergezinnen en senioren).