FacebookTwitterLinkedin

Geen social media tijdens incidenten

geen social mediaHelaas zien we het nog steeds: tijdens incidenten verschijnen er al berichten op Twitter en/of Facebook, zowel op korpspagina's als prive pagina's. Laten we duidelijk zijn: dit is niet de bedoeling. De afgelopen weken hebben we wat incidenten gehad waarbij tijdens een incident berichten en/of foto’s op Twitter en/of Facebook werden geplaatst. Alleen het perspiket van de VNOG plaatst tijdens incidenten berichten op Twitter, niet de dienstdoende ploeg. Ook collega’s die achterblijven op de kazerne of collega's van het korps die thuis blijven plaatsen tijdens de uitruk geen incidenten op Facebook en/of Twitter. Na afloop, eenmaal terug op de kazerne of thuis kan dit wel. Tijdens een incident hebben we namelijk iets anders te doen, namelijk incidentbestrijding. Een inwoner weet namelijk niet of iemand van de dienstdoende ploeg de social media bijhoudt of een van de collega's thuis.

Achteraf, eenmaal terug op de kazerne en nadat alles weer in gereedheid is gebracht voor een volgende uitruk is dit natuurlijk geen probleem. We willen als organisatie laten zien wat we doen, alleen wel op een verstandige manier. Achteraf kun je bijvoorbeeld een bericht van de media delen. Denk er ook aan dat personen, auto’s en andere privacy gevoelige zaken niet herkenbaar zijn!
Zelf foto’s of filmpjes maken tijdens incidenten is niet toegestaan. Dit is een taak van de media, wij als brandweer hebben andere werkzaamheden te doen. Het komt voor de burgers bijvoorbeeld erg vreemd over als collega’s andermans ellende vastleggen met camera. De komende periode zullen we hier bij de social media campagne ook nog aandacht aan besteden.

Meer informatie over social media bij de VNOG (o.a. richtlijnen, tips en cases)