FacebookTwitterLinkedin

Oplossing 4x4 tankautospuiten in zicht

images 1In oktober was de VNOG genoodzaakt om drie brandweerwagens, speciaal uitgerust voor het blussen van natuurbranden, terug te sturen naar fabrikant Ziegler. Het probleem zat in de verdeling van het gewicht van de opbouw en de bepakking van de wagens. Het gewicht van de wagens in het geheel was binnen de norm, maar door de gewichtsverdeling kwam er teveel druk op de achteras van de brandweerwagens waardoor ze niet de weg op mochten.

De door de leverancier gevonden oplossing ligt in het anders verdelen van het gewicht, waarbij o.a. de watertank naar voren wordt geplaatst. De capaciteit van de watertank van de wagens die de VNOG heeft besteld, is groter dan gemiddeld het geval is op een reguliere brandweerwagen. De watertank is namelijk 4000 liter, dit is specifiek voor de natuurbrandbestrijding, omdat er minder watervoorziening in de natuur aanwezig is.

De oplossing en de uitvoering van de aanpassingen gaat binnenkort van start. Wanneer de nieuwe brandweerwagens van de korpsen Oene, Putten en Wapenveld klaar voor gebruik zijn is nog niet exact duidelijk. De veiligheid is op dit moment niet in het geding, in de kazernes staan brandweerwagens die voor een langere periode goedgekeurd zijn en nog prima functioneren.

De leverancier zal de aangepaste verdeling op een nieuw chassis opbouwen. De leverancier heeft aangegeven dat de aangepaste voertuigen voldoen aan de reeds eerder overeengekomen eisen en specificaties. De aanpassingen en wijzigingen vallen binnen het eerder overeengekomen contract met de leverancier