FacebookTwitterLinkedin

Lt: Mag ik even jullie aandacht?

ltDe afgelopen week hebben verschillende berichten mijn aandacht gevraagd. Bij het ene bericht bleef ik langer met mijn aandacht dan bij het andere. Maar los van de inhoud van de boodschap, zitten er ook begrenzingen aan mijn aandachtsspanne. Er zijn stukken te vinden waarin wordt beweerd dat een mens een kortere aandachtsspanne heeft dan een goudvis. Concreet zou dat beteken dat ik maar 8 seconden mijn aandacht op een zaak kan houden. Dat zou vragen dat ik deze Focus op Veilig in 8 seconden zou moeten lezen, of dan toch in ieder geval in maximaal 8 seconden een afzonderlijk artikel tot mij moet nemen. Dat betekent al dat u nu niet meer deze column zit te lezen!

Maar waar komt deze wijsheid nou vandaan? Maarten Keulemans, wetenschapsjournalist, zocht het uit. Allereerst die goudvis. Ooit is bedacht dat de goudvis maar een kortetermijngeheugen zou hebben van 3 seconden, waardoor het helemaal niet erg is dat je hem in een kleine kom stopt, want als hij na 3 seconden weer bij het begin van zijn rondje komt, kan hij zich dat al niet meer herinneren, en zwemt vrolijk het rondje nog een keer. Mooie redenering om een discussie over vissenleed met de partij voor de dieren mee plat te slaan! Jaren later worden die drie seconden opeens 9 seconden. Onduidelijk is waar die vermenigvuldiging vandaan komt, en onderzoek heeft inmiddels uitgewezen dat zowel de 3 seconden als de 9 seconden onzin zijn en nergens op gebaseerd. Helaas kon ik niet vinden hoe ze dat dan weer getest hebben.

Dat de mensen maar 8 seconden ergens zijn aandacht bij kan houden lijkt in eerste instantie te komen uit een onderzoek uit de jaren 90 van de vorige eeuw waarin stond dat mensen gemiddeld bereid zijn om 8 seconden te wachten tot een webpagina downloadt.  In de museumwereld gaat deze 8 secondenregel ook rond. Daar staat het voor de tijd die een gemiddelde museumbezoeker doorbrengt bij een schilderij. En omdat deze regel al jaren rondgaat en in meerdere artikelen terug komt, zijn er presentatieregels die voorschrijven dat je bij een PowerPointpresentatie een dia nooit langer dan 8 seconden moet tonen, is er een bedrijf ‘8seconds’ dat helpt nieuwsbrieven kort te schrijven en proberen marketeers kernachtig te werken volgens ‘communicatie in 8’. Het zou toch heel wat complicaties voor ons werk met zich mee brengen als bijvoorbeeld brandweermensen of artsen maar 8 seconden hun aandacht bij het werk kunnen houden. Navraag bij deskundigen levert dan ook op dat er geen enkel bewijs is voor een korte aandachtsspanne van de mens. Mensen kunnen juist lang hun aandacht ergens bij houden, zelfs bij monotone taken, en pas na een uur begint de eerste vermoeidheid toe te slaan. Maar zolang ga ik u niet vermoeien.