FacebookTwitterLinkedin

Van geografische bestuursstructuur naar inhoudelijke

logo voor websiteHet algemeen bestuur heeft besloten per 1 januari 2019 over te gaan naar een nieuwe bestuursstructuur. Daar is een en ander aan vooraf gegaan. Vanaf 1 januari 2017 was de nieuwe Gemeenschappelijke Regeling VNOG (GR) van kracht, waarbij de VNOG overging van een clusterstructuur met zes bestuurscommissies naar één organisatie met één beleid en één begroting. Het bestuur constateerde in de praktijk echter enkele knelpunten ten aanzien van die bestuursstructuur. Daarnaast deed de visitatiecommissie een aanbeveling ten aanzien van deze structuur. Om die reden heeft het dagelijks bestuur de opdracht gegeven om de bestuursstructuur van de VNOG te evalueren.

 

De uitkomsten van de evaluatie zijn besproken in een themabijeenkomst in juni, waar het algemeen bestuur een aantal richtinggevende uitspraken gedaan heeft. Deze punten zijn vervolgens nader uitgewerkt. Dat resulteerde in het besluit van het algemeen bestuur om per 1 januari 2019 de gebiedsgebonden commissies op te heffen en drie inhoudelijke commissies in te richten:

- Commissie Brandweerzorg
- Commissie Multidisciplinaire Veiligheid & Zorg
- Commissie Bedrijfsvoering, Meldkamer & Informatievoorziening

De commissies bestaan elk uit zes of zeven (AB)leden en het verantwoordelijke afdelingshoofd. De inhoudelijke commissies adviseren de portefeuillehouder t.b.v. het dagelijks bestuur.
In het verlengde hiervan is besloten om de rol van GebiedsGebonden Functionaris op te heffen. Het algemeen bestuur heeft verzocht om wel te voorzien in één aanspreekpunt (accounthouder) voor iedere burgemeester. In de vergadering van 13 december 2018 is besloten dat het aanspreekpunt voor de burgemeester het afdelingshoofd is van de bestuurlijke commissie waarvan de burgemeester deel uitmaakt.

Vervolg
Er is afgesproken om een pilot van twee jaar te houden. Op die manier kan worden gekeken hoe de nieuwe bestuursstructuur met inhoudelijke commissies en accounthouders in de praktijk werkt. Dit sluit ook aan bij de uitvoering van de bestuursopdracht door de directeur, waarin onder andere wordt gekeken naar de organisatie-inrichting en aansturing.

Meer informatie vind je op de website bij de AB stukken van 1 november en 13 december 2018. Voor vragen kun je ook mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..