FacebookTwitterLinkedin

Verantwoord rijden met ‘toeters en bellen’

blauw lichtWettelijk gezien is er veel veranderd voor de brandweerchauffeur. Zo is er sinds 1 juni 2017 een nieuwe richtlijn brancherichtlijn Optische en Geluidssignalen. Met die richtlijn loopt de chauffeur het risico om persoonlijk aansprakelijk te worden gesteld wanneer hij of zij betrokken raakt bij een ongeval. ‘Van hulpverlener naar verdachte’ is daardoor een veel besproken thema! Als dat aan de orde is, heeft dat heeft namelijk een enorme impact op de chauffeur, familie en collega’s.

Vandaar dat we met BRUSECO in zee zijn gegaan, een bedrijf dat chauffeurs opleidt die met optische en geluidssignalen moeten rijden. Zij verzorgden ook de opleidingen voor de chauffeurs van onze waterwagens, en de instructeurs hebben zelf ervaring als brandweerchauffeurs.

Levensecht
De training wordt door de instructeur vooraf bij de meldkamer aangegeven, waardoor de chauffeur tijdens de training ook met optische en geluidssignalen mag rijden. Daarmee leert hij/zij op een praktische manier effectiever, veiliger en bekwaam gebruik te maken van de wettelijke mogelijkheden. Het (voorspelbare) gedrag van de medeweggebruiker is hierbij het uitgangspunt, en de doelen zijn:
• tegengaan veel voorkomende ongevalsoorzaken
• terugdringen aantal schadegevallen
• voorkomen aansprakelijkheid chauffeur
• versterken veiligheidscultuur
Op 10 september zijn we gestart met de theorietrainingen voor alle chauffeurs. Deze trainingen vinden plaats bij de korpsen zelf. Inmiddels zijn de posten Beekbergen, Bergh, Elspeet, Harderwijk en Nunspeet aan de beurt geweest.

Gang van zaken
De training begint met een – verplichte – theorietraining. Daarna worden meteen ter plaatse de data van de praktijktrainingen ingepland. Bij die praktijktraining rijden twee chauffeurs in totaal vier uur; ieder twee uur dus, waarbij regelmatig gewisseld wordt. Het gaat daarbij niet over voertuigbeheersing, maar om de rijvaardigheid.