FacebookTwitterLinkedin

Scoren met social media

Joram Wentink vrijwilliger Apeldoorn en Logistieke EenheidZichtbaarheid op social media is voor de brandweer erg belangrijk, met name als het gaat om werving van nieuwe collega’s. Joram Wentink, vrijwilliger bij post Apeldoorn en de Logistieke Eenheid beheert de social media van die posten en heeft de afgelopen maanden een intensieve campagne gevoerd voor nieuwe logistieke collega’s. Mede daardoor kwamen maar liefst 27 personen af op de wervingsavond.

De Logistieke Eenheid is al maandenlang erg actief op social media, waarom die stroom aan berichten?
Logistieke Eenheid, een vreemde eend in de bijt voor de meesten mensen. Wat doen ze? Wat kunnen ze? Voor ons dé aanleiding om actief te worden op social media. Ongeveer vijf maanden geleden kwam ter sprake dat er nieuwe leden nodig waren. Daarom zijn we nóg actiever geworden om de mensen te informeren en gaven we elke keer aan dat we versterking zochten. Dit laatste is, buiten het feit dat we veel uitrukken hebben gehad, de voornaamste reden dat we nog actiever zijn geworden.

Op welke kanalen is de Logistieke Eenheid eigenlijk actief en waarom?
Wij zijn actief op Facebook, Twitter en Instagram. Facebook is eigenlijk een must. Het grootste platform waar je een zeer groot netwerk op kan bouwen.
Twitter voor de korte, zakelijke berichten en we hebben Facebook gekoppeld aan ons Twitter account. Bij een nieuw bericht op Facebook komt er een automatisch een bericht op Twitter.
Als laatste gebruiken wij instagram. Ik was hier erg sceptisch over. Instagram? Dat had ik toen zelf nog niet eens. Dat is toch het medium vooral jonge kinderen op zitten? Niet dus. Instagram is een geweldig medium met net als Facebook een groot bereik. Het verschil is dat op Instagram over het algemeen een veel jongere doelgroep zit. Dat is weer goed om die jonge mensen op te warmen voor een functie bij de brandweer later. Met Instagram is het mogelijk hetzelfde bericht ook direct op Facebook en Twitter te laten plaatsen. Maar doe dit niet structureel.

Waarom denk je dat social media de brandweer kan helpen bij bijvoorbeeld werving?
Via social media kun je een brandweerkorps makkelijk een groot podium geven. Door de juiste berichten te plaatsen bij de juiste media, kun je een groot bereik creëren. Hierdoor bereik je geïnteresseerden die dan op ‘Vind ik leuk’ klikken of de pagina gaan liken en jouw account dus gaan volgen. Wanneer je specifiek gaat werven op jouw kanaal/kanalen, heb je dus al veel geïnteresseerden te pakken!

Welke berichten heb je zoal gedeeld op social media? 
We zijn begonnen met het plaatsen van ons materieel. Deze berichten gaven vooral antwoord op de vraag ‘Wat is de Logistieke Eenheid’. We konden de Logistieke Eenheid hiermee een gezicht geven. 
Naast het presenteren van het materieel, hebben we berichten geplaatst over onze uitrukken, oefenavonden, welke functies we hebben (PC-LOG, watermeester, manschap etc.) of andere gebeurtenissen (het wassen van voertuigen, teamuitjes, etc.). Voor de werving hebben we regelmatig berichten geplaatst specifiek op de werving. Bijvoorbeeld een lege plek gemaakt tussen de uitrukkleding en de vraag gesteld ‘Hangt jouw pak hier straks?’ of ‘Kom jij ons versterken?’. Bij berichten over een uitruk zetten we vaak subtiel iets neer als ‘#WijZoekenVersterking’ of stelden wij de vraag ‘Ruk jij straks ook uit op deze auto?’.
Nadat er een datum gekozen was voor de informatieavond, gingen we ons daar specifiek op richten. Hiervoor heeft de afdeling Communicatie van de VNOG op ons verzoek mooie afbeeldingen gemaakt.

Denk je dat jullie zichtbaarheid op social media geholpen heeft zoveel belangstellenden naar de wervingsavond te trekken? En waarom?
Ja, absoluut! Wij hebben met name via Facebook ontzettend veel berichten ontvangen. Mensen die vragen hadden en meer info wilden ontvangen, maar ook al wat personen die zich direct wilden aanmelden.
Daarnaast denk ik dat een belangrijk pluspunt van deze campagne omtrent de wervingsactie en de informatieavond is, dat social media laagdrempelig is om met mensen in contact te komen. Niet alleen van ons naar de volgers, maar onze volgers kunnen ook met ons zeer eenvoudig contact leggen. Wij hebben ook tijdens de informatieavond een paar keer ook gehoord ‘Ik heb er al zo vaak over nagedacht, maar de kazerne binnenlopen heb ik nooit gedaan. Door deze informatieavond ben ik nu wel echt over de streep getrokken!’. 

Hoeveel tijd kost het je gemiddeld per week?
Dat verschilt enorm. Het aantal uitrukken speelt hier in mee, het aantal berichten dat je gaat plaatsen, hoe uitgebreid dat je het gaat maken (ga je alles zelf uitgebreid typen of typ je 2 regels en verwijs je naar een bericht van bijvoorbeeld de regionale media met foto’s en/of film?) en hoe handig ben je met social media.
In de normale weken denk ik gemiddeld 1 uur per week. Tijdens de wervingscampagne kostte het soms wel 4 á 5 uur per week. Vragen beantwoorden op social media, berichten bedenken, mails beantwoorden, etc. 

Wat adviseer je andere posten als ze willen gaan werven?
Heb je even? Ik moet eerlijk bekennen dat ik op dit vlak blanco begon. Geen ervaring, geen kennis ervan. Helemaal niks. Door Google te gebruiken, af te kijken bij andere korpsen en contact te leggen met de afdeling communicatie van de VNOG heb ik in korte tijd veel geleerd. Door dit leerproces zijn er ook best wat adviezen te geven. Gebruik bijvoorbeeld liever niet de term ‘vrijwilliger’ maar gebruik een formulering als ‘wij zoeken versterking’ of ‘wij zoeken collega’s’.

Neem de tijd!
Onze wervingscampagne heeft drie maanden geduurd. Hij begon klein en subtiel en ik tastte af hoe men reageerde op onze berichten. Naarmate de avond van de wervingscampagne dichterbij kwam, postten we wat meer berichten, specifiek gericht op deze avond. Dit heeft ons erg geholpen.

Maak gebruik van wat er al is! Er is al zoveel. Jij hoeft het wiel echt niet opnieuw uit te gaan vinden. Ik heb nu vooral veel verteld over online, maar ook offline gebeurde er wat. Zo heb ik mijn eigen contacten in de media gebruikt om het onder de aandacht te brengen. Kleine lokale initiatieven, maar ook grote kranten zoals de Stentor, de afdeling Communicatie kan hier iets in betekenen.
Daarnaast heeft de VNOG al heel veel. Voorbeeld persberichten, afbeeldingen, tips, standaard teksten, tips & tricks, spandoeken, flyers, beurswand, beursdesk en nog veel meer!

Maak het jezelf niet te moeilijk. In het begin vond ik het moeilijk berichten te verzinnen. Ik dacht te moeilijk. Uiteindelijk blijkt er al in hele kleine dingen een hoop nieuwswaarde te zitten en help elkaar hierbij! De persoon die social media beheert kan het niet alleen. Hij of zij is niet overal bij. Kies je ervoor om verhaaltjes over de uitruk op Facebook te zetten? Vertel diegene even kort wat er speelde bij die uitruk. Heb je een foto gemaakt tijdens een uitruk? Tijdens de voertuigcontrole? Tijdens het wassen van een van jullie brandweervoertuigen? Heb je de kantine weer netjes gemaakt? Deel ze met de beheerder van jullie social media. Verzin er een leuke tekst bij, gebruik hierbij teksten als ‘Help jij ons de volgende keer? (bij het wassen van de auto)’, ‘Zit jij in de toekomst op deze stoel bij een uitruk?’ (bij een foto van een lege stoel in de manschappencabine), ‘Hangt jouw pak hier straks ook?’ (bij een foto van een lege plek waar een pak kan hangen) en je hebt weer een bericht te pakken!

Volg brandweer Apeldoorn op Facebook.

Volg de Logistieke Eenheid op Facebook.

Volg de Logistieke Eenheid op Instagram.

Volg de Logistieke Eenheid op Twitter.